Bladen
Bladen en bezorglijsten zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Als ledenadministrateur van een afdeling kunt u bladen
toevoegen, wijzigen en verwijderen. Belangrijk is dat er bij uw afdeling alleen bladen staan die ook daadwerkelijk gebruikt
worden. Minder geeft meer duidelijkheid en voorkomt fouten. Daarbij komt dat alle bladen in de kop van de bezorglijst
worden afgedrukt. Zijn dat er meer dan vier dan is een tweede pagina nodig. Heel lastig voor de bezorger en zonde van
het papier.
Bladen waaraan geen leden gekoppeld zijn
Uit ervaring weten we dat er bij afdelingen vaak bladen zijn opgenomen die niet gebruikt worden ofwel waar geen leden
aan gekoppeld zijn. Meestal hebben die de naam Blad 1, Blad 2 enzovoort. Het advies is om deze bladen te verwijderen.

Wanneer u bij rapporten kiest voor Rapport 8a dan krijgt u een overzicht van de Rayons en de bladen met de aantallen.
Blijkt nu dat er aan bepaalde bladen geen leden gekoppeld zijn kunt u deze verwijderen.

Een eigen Verenigingsblad
Steeds meer afdelingen hebben naast het blad ONS of een ander provinciaal blad nog een eigen Verenigingsblad. Moet u
dit blad aanmaken of is dat niet nodig? Dat is afhankelijk van de situatie. Krijgen alle leden die de ONS of ander provinciaal
blad ontvangen ook uw Verenigingsblad dan is dat niet nodig. De bezorglijst geeft dan toch al de juiste adressen aan.
Krijgen niet alle leden het Verenigingsblad dan moet u dat wel aanmaken zodat de bezorger weet waar dat blad wel of
niet te bezorgen.
Uw Verenigingsblad digitaal versturen
Zoals de situatie nu is heeft het geen nut een Verenigingsblad aan te maken dat u digitaal, via e-mail, gaat versturen.
Dit blad komt in de kop te staan van de bezorglijsten. U en uw bezorgers kunnen hier niets mee. Er is immers alleen
een bezorglijst van te maken.
We kunnen wel wat creatief zijn en kijken naar een mogelijkheid waar we wel een e-mail mee kunnen versturen.
U kunt een Activiteit aanmaken met bv. de naam Digitaal blad. Hieraan koppelt u de leden die het blad digitaal
willen ontvangen. Op het moment dat u het blad wilt versturen gaat u naar deze activiteit en klikt op de knop “Mail”
U kunt een tekst meegeven en het blad als bijlage koppelen. Daarna verzenden.
Het is niet waarvoor een Activiteit bedoeld is maar het biedt in dit geval wel een goed alternatief.
Toch meer dan vier bladen in gebruik
Komt u tot de conclusie dat u meer dan vier bladen in gebruik heeft en waarbij ook aan alle bladen leden gekoppeld zijn
dan zal u genoegen moeten nemen met twee pagina’s. De mogelijkheid bestaat ook nog om contact op te nemen met de
Helpdesk van uw provinciale bond. Wanneer zij geen oplossing zien kunnen zij het probleem voorleggen aan de centrale Helpdesk
van LeaWeb.
Bladen koppelen bij een relatie
Het advies is om bij een relatie de bladen te koppelen aan beide leden. U vraagt zich misschien af waarom wij dat advies geven.
Op het moment dat u de relatie aanmaakt is dat inderdaad niet nodig omdat beide leden actief lid zijn van uw vereniging.
Wanneer na een korte of langere tijd het lid waaraan u de bladen gekoppeld heeft opzegt of komt te overlijden dan ontvangt de
achtergebleven partner geen blad meer of u moet het alsnog koppelen aan dit lid. Vaak wordt dit vergeten.
Heeft u bij het aanmaken van de relatie gekozen om bij beide leden de bladen te koppelen dan blijft het achtergebleven lid
toch de bladen ontvangen. Uiteraard bent u er vrij in om het te doen zoals u wilt.
Bladen koppelen bij gastleden
Wanneer uw afdeling gastleden kent dan zal dit gastlid misschien graag uw verenigingsblad ontvangen. Veel afdelingen
hebben het beleid dat er geen bladen buiten de eigen woonplaats bezorgd worden. Het kan natuurlijk altijd digitaal maar
soms heeft men liever een papieren exemplaar. Wanneer het gastlid een familielid of kennis in uw woonplaats heeft wonen
is het op te lossen door een afwijkend bezorgadres in te voeren. Dat kan via het tabblad extra.
Een volledige beschrijving hoe u dit doet kunt u lezen door te klikken op de volgende link: Bladen koppelen bij gastleden